søndag 31. januar 2010

Tyske tilstander



Jeg har akkurat kommet hjem etter et tre dagers opphold i Frankfurt am Main. Målene for reisen var å høre Hans Zender dirigere et av verdens beste samtidsmusikkensembler, Frankfurt-baserte Ensemble Modern, og å intervjue Zender i løpet av hans workshop med ensemblets "aspirantorkester". Det var en sterk og oppløftende opplevelse å møte denne usedvanlige mannen som dirigent, komponist, lærer og samtalepartner i løpet av to dager. Jeg fikk også et kultursjokk i møtet med "tyske tilstander" på konserten i Alte Oper. For selv om Zender klager over samtidsmusikkens vilkår i Tyskland, er det sjelden man opplever en fullsatt sal - nærmere 500 mennesker - på en konsert med modernistisk musikk i Norge! Den velfortjente trampeklappen ville ingen enda ta for Ensemble Modern, sopransolist Angelika Luz, Zenders komponistelev Frank Gerhardt og dirigent Zender selv, som også bidro som komponist med sitt nyeste verk, det besnærende "Adonde/Wohin?" fra 2008.



Som et eksempel på "tyske tilstander" fremstår også workshop'en med Internationale Ensemble Modern Akademie . Disse fremragende musikerne har fått ett års stipend for å få tett oppfølging i fremførelse av moderne musikk av sine instrumentkolleger i Ensemble Modern, og for å få workshop-undervisning av sentrale dirigenter, komponister og musikere innenfor samtidsmusikkfeltet. Jeg fikk være til stede mens Zender ga ekstremt lyttende, nyansert og kompetent tilbakemelding på "aspirantorkesterets" tolkning av Stockhausens høymodernistiske klassisker "Kontra-Punkte" fra 1953. Jeg ble imponert og forbauset over hvordan Zender - som er kjent for sine radikale nytolkninger av Schubert og Schumann - også klarer å gjøre den eksperimentelle arven fra -50, -60 og -70-tallet levende og aktuell, både gjennom sine kommentarer til stipendiatenes tolkning av Stockhausens stykke, og gjennom sine tolkninger av Bernd Alois Zimmermanns "Omnia Tempus Habent" (1957) og Earle Browns "Centering" (1973) på konserten i Alte Oper. Det var utrolig spennende å snakke med ham i to fulle timer i pausen under workshopen, og den fruktbare spenningen mellom tradisjon og nåtid var et overordnet tema. (Intervjuet vil senere bli offentliggjort på norsk). Kanskje har vi i Norge mye å lære av de "tyske tilstandene", i alle fall slik de kommer til uttrykk gjennom nytenkende ildsjeler som Hans Zender - og gjennom fullsatte samtidsmusikkonserter og modernistiske lærlingplasser!

1 kommentar:

Unknown sa...

Så gøy å høre, Håvard!